Search this blog

02/12/2013

Forklar en typisk dag [PART 2]

Først står jeg opp. Etterpå dusjer jeg og lager frokost. Da spiser jeg frokost og pusser tennene. Mens jeg kjører barna mine til skolen, hører jeg på musikk* . Etterpå begynner jeg å jobbe. Etter jobb henter jeg barna mine på skolen, og vi kommer hjem. Deretter lager jeg middag og barna gjør lekser. Mannen min dekker bordet og vi spiser middag klokka fem. Etter maten spiller vi med barna eller de leker med hverandre. Etter at barna har lagt seg, har jeg litt tid for meg selv. I morgen er det en annen typisk dag, men nye utfordringer.


Ordliste = glossary
å hente = to pick up 
å komme hjem = to come (back) home, get home [remember from lesson 2?]
dekker bordetset the table
(eg. leker) med hverandre = (eg. play) with each other
annen typisk dag = another typical day
nye utfordringernew challenges


Oversettelse = translation
First, I get up. Afterwards I shower and make breakfast. Then I eat breakfast and brush teeth. While I drive my kids to school, I listen to music*. Afterwards I start to work. After work I pick up my kids at school, and we get home. Thereafter I make dinner and the kids do their homework. My husband set the table and we eat dinner at five. After dinner we play with the kids or they are playing with each other. After the kids have gone to bed, I have little time for myself. Tomorrow is another typical day, but new challenges.

Important to know:











Mens + "X" + VERB, VERB + "X" + (...)

eg
Mens jeg kjører barna mine til skolen, hører jeg på musikk* = 
While I drive my kids to school, I listen to music



Etterpå + Verb  

eg
.
 Etterpå sminker jeg meg og lager frokost = Afterwards
I put on makeup and make breakfast



Etter (at) + Noun  

eg
.
 Etter frokost, slapper jeg av = After breakfast, I relax



*listen to music
  • hører jeg  musikk (music as a background)


  • lytte til musikk (pay attention to music)





No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Blogger Tips and TricksLatest Tips And TricksBlogger Tricks