Search this blog

05/12/2013

Lesson 9: Telling what I did at certain time

Before you start: If you do not know how to tell the time I recommend to learn all the material from Lesson 8 before proceeding further.

I. 

X+ VERB + (...), KLOKKA «x»
1.     Jeg står opp, klokka sju.
2.     Jeg dusjer, klokka ti over sju.
3.     Jeg spiser frokost og pusser tennene, klokka halv åtte
4.     Jeg drar til jobb og barna mine tar bussen, klokka åtte.
5.     Jeg  begynner å jobbe, klokka ni.
6.     Jeg kommer hjem med barna mine, klokka fire om ettermiddagen.
7.     Jeg lager middag og barna gjør lekser, klokka kvart over fire.
8.     Barna spiller alene eller med oss i en time, fra omtrent klokka seks til klokka sju.
9.     Til slutt/Endelig legger barna seg, og etterpå kan jeg slappe av, fra circa klokka halv åtte. 


Oversettelse = translation
1.     I get up at seven.
2.     I shower, at ten past seven.
3.     I eat breakfast and brush my teeth, at half past seven
4.     I go to work and my kids take the bus, at eight o'clock.
5.     I'm starting to work at nine.
6.     I come home with my children, at four o'clock in the afternoon.
7.     I make dinner and the kids do their homework, at quarter past four.
8.     The children play alone or with us for an hour, from about six to seven o'clock.
9.     Lastly / Finally the children go to bed, and afterwards I can relax, from approximately half past seven.


II. 

KLOKKA «x», VERB + X + (...)

1.     Klokka halv syv, våkner jeg opp og vekker barna mine.
2.     Klokka kvart på sju, lager jeg frokost.
3.     Klokka ti over halv åtte, rydder jeg bordet og etterpå tar jeg en dusj.
4.     Klokka kvart på åtte, kler jeg på meg og kler på barna mine.
5.     Klokka ti på åtte, reiser jeg hjemmefra.
6.     Klokka åtte, kjøre jeg barna til barnehage og skole.
7.     Klokka halv ni, kommer jeg på jobb, som alltid sent.


Oversettelse = translation
1.     At  half past six, I wake up and wake my kids.
2.     At quarter to seven, I make breakfast.
3.     At twenty to eight, I clean the table and then I take a shower.
4.     At quarter to eight, I dress up and dress my kids.
5.     At seven fifty,leave home.
6.     At eight, I drive the kids to kindergarten (nursery) and school.
7.     At half past eight I'm at work, as always late.


As you can see there are two ways of telling what happened at the certain time in life. I believe it is good to know them both, so that you won't get surprised or confused while speaking with a Norwegian person ;)


Suggestion for self-learning:
Try to write the above sentences, first in Norwegian to English and then English to Norwegian, or the other way round ;).



No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Blogger Tips and TricksLatest Tips And TricksBlogger Tricks