Search this blog

26/11/2013

Lesson 9: Frequency Adverbs (Sentences)

As promised, today we will see how to create sentences with frequency adverbs, which you have already learned earlier in Lesson 9.


EXAMPLES:

De pleier å legge seg før midnatt. = They tend to go to bed before midnight
Han pleier å være sulten klokka ti. = He tends to be hungry at ten. 



Jeg liker å lese bøkene på sengen. = 
I like to read books in the bed.
Barna liker ofte å leke med klosser  eller dukker = Children often like to play with blocks or dolls



Dagen min starter alltid med te og en sigarett. = My day always starts with tea and a cigarette.
Jeg fjerner alltid sminke før jeg legger meg. - I always remove makeup before I go to bed




Barna leker ofte med leketøy (not often used) = 
Children often play with toys
Barna leker ofte med lekene sine (more often used) = Children often play with their toys

Jeg har det ofte travelt = I am often busy
Ofte har jeg det travelt = Often I am busy




Noen ganger har jeg ikke tid til frokost = Sometimes I have no time for breakfast
Noen dager røyker jeg mye, men av og til røyker jeg litt. = Some days I smoke a lot, but sometimes I smoke a little

Vanligvis ringer vekkerklokka [på mobilen] klokka sju. = Generally alarm clock  rings [on phone] at seven.

Vanligvis/Som regel orker barna ikke å spise frokost tidlig om morgenen. = Usually / Generally children can not stand to eat breakfast early in the morning


Jeg går regelmessig  til treningsstudio, dvs. (det vil si = that is) fra mandag til fredag ​​i to timer hver dag. I regularly go to the gym, ie from Monday to Friday for two hours each day.



Menn liker å barbere seg sjelden Men like to shave rarely


Jeg legger meg aldri før ti og sover lenger enn til 9. = I never go to bed before ten and sleep longer than 9. 


Han jobber cirka tolv timer hver dag. = He works about twelve hours each day.

Hver dag røyker jeg tre sigaretter: Every day I smoke three cigarettes
«om morgen»
«om ettermiddagen»
«om kvelden»
«om natta/om natten»


Glossary:
  • orker ikke = can not stand (something)
  • dvs. (det vil si) – ie. (that is)
  • treningsstudio = gym
  • ei/en vekkerklokke [optionally eg.: på mobilen] = alarm clock [on phone]
  • å fjerne sminke = remove makeup
  • å røyke = to smoke
  • en sigarett = a cigarette
  • klosser = blocks
  • dukker = dolls
  • Hver dag = every day, each day
  • leketøy = toys
  • lekene sine = their toys (used more often)

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Blogger Tips and TricksLatest Tips And TricksBlogger Tricks