Search this blog

10/10/2013

Lesson 5d - TELEPHONE CONVERSATION


Max må ikke glemme å ringe til Anne Max must not forget to call Anne
Max ringer til Anne - Max call to Anne
Mobilen til Anne ringer - Anne's mobile is ringing





Hun taster på mobilen = She types text message
Hun svarer på en melding fra MaxShe replies to a message from Max





Starting a Conversation

  • Hei/ God morgen ___ - Hello/Good Morning
  • Hei, Max som ringer ___ - Hello, Max is calling
  • Hei, det er Max ___ - Hello, this is Max
  • Dette er Max ___ - Hello, this is Max

  • Kan jeg snakke med ____ - Can I speak with 
  • Jeg vil gjerne snakke med ____ - I would like to speak with
  • Jeg prøver å kontakte ___ - I am trying to contact

  • Jeg ringer [fra Norge/hjemmefra] ___ - I am calling [from Norway/from home]
  • Jeg ringer på vegne av Max ___ = I am calling on behalf of Max

You can also say:
Det er Max fra "X" (here you put e.g. the company) som ringer = This is Max from "X" calling.

Answering:

  • Bare et øyeblikk = Just a moment
  • Bare vent littJust wait a bit
  • Hei du! - Hello you! [it may seem strange, but the Norwegians often (but not always) add 'du']
  • Er det hos Jones? - Is it Jones?




Not able to speak/ Taking or leaving message
  • Har du gjester? = Do you have guests?
  • Kan du ringe igjen senere? = Can you call later
  • Kan jeg legge igjen en beskjed? = Can i leave a message?
  • Kan jeg ta imot en beskjed = Can I take a message?
  • Han er opptatt, kan jeg ta en beskjed – He is busy, can I take a message?
  • Har du lyst til å legge igjen en beskjed? – Do you want to leave a message?
  • Kan du gi henne en melding? Can you give her a message?
  • Kan du spørre ham/han om å ringe meg tilbake?Could you ask him to call me back?
  • Kan du fortelle henne at jeg ringte?Can you tell her that I called?(ringte=past tense; in later lesson)
  • Hun er dessverre ikke hjemme, kan du gi meg navnet ditt = She is unfortunately not home, could you give me your name?


Problems?
  • Jeg er redd jeg ikke kan høre deg - I am afraid I can not hear you
  • Kan du si det igjen? - Can you say that again?
  • Kan du gjenta det? - Can you repeat it?
  • Er du sikker på at du har riktig nummer/navn? - Are you sure that you have correct number/name?

  • Unnskyld, da må jeg ha ringt feil.I am sorry, then I must have dialed the wrong (number) [ha ringt=past tense; in later lesson]




Confirming
  • Det er sant 
  • Det er riktig
  • Det er korrekt
  • Stemmer



All mean: It is true, that's right (i.e. agree with something, nod)

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Blogger Tips and TricksLatest Tips And TricksBlogger Tricks