Search this blog

30/09/2013

Lesson 4a: Job (useful sentences)


Hei. Jeg er Max. Jeg jobber i en bank i Oslo. Jeg går på jobb klokka 6,30 hver

morgen. - Hi. I'm Max. I work in a bank in Oslo. I leave for work at 6.30 every morning.
 
Jeg drar/reiser til jobben med bilen. - I go (drive/travel) to work by car.

Jeg kommer på jobben ca åtte. - I get to / arrive at work at about eight.

Jeg er vanligvis på jobb til fem. - I'm usually at work till five.

Heldigvis blir jeg ikke syk veldig ofte så jeg er ikke mye borte (away) fra jobben. - Luckily, I don't get ill very much so I'm not
often off work.

Jeg jobber i en stor by, men jeg foretrekker å bo landet (i.e. in a village but if you say: “i landet” then it means in the country like Norway), så jeg pendler til jobb hver dag. - I work in a big city, but I prefer living in the country, so I commute to work every day.


SØKNAD OM JOB (application for a job)

fra…til = from…to      
Hei/God Morgen, jeg er Peter. Jeg søker den ledige stillingen som servitør. = Hi/Good Morning, my name is Peter. I am applying for the vacant position as waiter.
Jeg har arbeidet 2 år som servitør i England. = I have worked for 2 years as a waiter in England.

Jeg kan jobbe fulltid eller deltid. = I can work full time or part time.

Jeg håper på positivt svar
. = I hope for a positive answer.
Med vennlig hilsen = With regards

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Blogger Tips and TricksLatest Tips And TricksBlogger Tricks