Search this blog

30/09/2013

Lesson 4a: Job

Hva gjør “X”? expression can be used when we ask about work (also housework)/study.







e.g.

Hvor arbeider Rune? - Where is working Rune?

Hvor jobber Roar? - 
Where is working Roar?



Hvor arbeider/jobber ___ (e.g. du)? - Where are (you) working?
(e.g. Jeg) jobber på kontoret - (I) work in the office
(e.g. Jeg) har ikke jobb - (I) have no job
(e.g. Jeg) arbeider hjemme. - I work at home



Useful expressions:

“X” er _____ . "X" is ____

Jeg er student - I am a student
Hun er husmor. - She is a housewife.
Hun er kjøkkenhjelp - She is kitchen help


“X”  arbeider/jobber p
å ______ .
"X" works / works at ______.

Vi jobber på en restaurant - We work at a restaurant
Max arbeider på et sykehjemMax is working in a nursing home
Max arbeider på et sykehus - Max is working in a hospital

En bibliotekar arbeider/jobber på bibliotek - A librarian works at library
Lucy er tannlege og jobber p
å et tannlegekontor - Lucy is a dentist and work in a dental office
“X”  arbeider/jobber i ______ . "X" works / works at ______.

Pablo er fris
ør og jobber i en frisørsalong - Pablo is a hairdresser and work in a hair salon



“X” har jobb i _____ (på)"X" has a job in _____ (at).

Hun har jobb i en restaurant - 
She has a job in a restaurant
Hun har jobb i resepsjonenHotell Hilton - She has a job the reception at Hotel Hilton



        “X” jobber som _____ . "X" works as _____.
Jeg jobber som mekaniker - I work as a mechanic
but: Hun vil jobbe som lege - She wants to be a doctor. 


“X” + VERB

Rune reparerer biler - Rune repairs cars

Jeg vasker alt av klær og jeg lager for det meste alt av middager. = I wash all the clothes and I make mostly all of the dinners.

Hun lager mat, vasker opp, rydder og støvsuger - She is cooking, washing up, cleaning and vacuum

QUESTIONS & SENTENCES

Hva gjør ___? - What do/does ___?
Hva gjør en urmaker? - What does a watchmaker?

Hvor jobber ___? - Where works ___?
Hvor jobber en kelner? - Where works a waiter?



        Inntekt: “X” lønn varier, men vanligvis fra ca __ - Income: 'X' salaries vary, but usually from about __
Urmakeres/Bibliotekarers lønn varier men vanligvis fra ca 10,000 - Watchmakers/Librarians salary varies but usually from about 10,000


        Hva tjener ___? - What earns ___?
Hva tjener en bibliotekar? - What earns a librarian


 
Hvor mye tjener “X” i ___? - How much earns "X" in___?
Hvor mye tjener en bibliotekar i året? - How much earns a librarian in a year



        “X” er på jobb til klokka ___ . - "X" is at work until ___ o'clock.
Jeg er på jobb til klokka fem - I am at work until 5 o'clock


        “X” begynner på jobben klokka ___ . "X" start(s) work at ___
Jeg begynner på jobben klokka syv (7) om morgenen. - I start work at seven in the morning.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Blogger Tips and TricksLatest Tips And TricksBlogger Tricks