Search this blog

01/10/2013

Lesson 4b: Job

QUESTIONS & SENTENCES

  • Trives  du på jobben? = Do you like your job

Ja, veldig bra. = Yes, very much
Ja, ganske bra. = Yes, pretty much


  • Hva gjør du når du har fri? = What do you do during your free time?

Jeg koser meg. Jeg slapper av. = I'm enjoying myself. I relax


  • Jeg har full job = I have full-time job

 Normal  arbeidstid i full  jobb  er 37,5 timer per uke = Normal working hours for full-time job is 37.5 hours per week


  • Jeg jobber mye i uka/uken = I work a lot in the week (f/m)

Jeg jobber overtid I work overtime

Hvis du jobber mer enn 40 timer, er det overtidIf you work more than 40 hours, it is overtime (work)

Når man må jobbe overtid, skal man ha høyere lønn = When you have to work overtime, one should have higher salary

Jeg tjener ikke nok penger.I don’t earn enough money.

  • Jeg jobber ikke så myeI am working not so much

·  Jeg jobber deltid – I work part-time 
Da jobber du mindre  enn 37, 5  timer per uke.
When you work less than 37, 5 hours per week.



UNEMPLOYED
  • Jeg leter etter en jobb (i) ___ .I am looking for a job (in)___ .
  • Når du søker jobb, må du skrive en søknad (og CV)= When applying for jobs, you need to write an application (and CV). 
  •  Jeg har søkt laereplass på flere steder = I have applied for an apprenticeship in several places.



  • Jeg har ikke jobbI do not have a job
  • Jeg er arbeidsløsI am unemployed
  • Jeg mottar stønad = I receive benefits
  • Ledige stillinger Vacant positions
  • Jeg vil få meg en jobb = I want to get a job
  • Hvilke jobber kan du få?What (Which) jobs can you get?


TIME AT WORK

Hvor lenge har du jobbet i dag?
How long have you worked today?

Hvor lang er en vanlig arbeidsdag  i  ditt land? = How long is a normal working day in your country?

Når begynner man om morgenen? = When one begins in the morning? (which means: what time someone starts the work)

Når  slutter man  om kvelden?
When you finish in the night?

Når har man pause? = When do you have a break?

Begynn med den siste jobbenStart with the last job


MONEY
  • Jeg tjener___ . =I earn___ .
  • Man får utbetalt lønn en gang i månedenOne gets salary once a month
  • Jeg betaler skattI pay taxes 


OTHER


  • Jeg har et firma (firmaet) I have a company (the company)
  • "X" arbeider som selvstendig naeringsdrivende = "X" works as self-employed
  • Mange urmakere arbeider som selvstendig naeringsdrivende = Many watchmakers is working as self-employed
  • "X" jobber på ___ . = "X" works on/in ___ .
  • Jeg jobber på byggeplassI work on construction site
  • Jeg har gode venner på jobb(en)I have good colleagues at work
  • Jeg kan ikke komme på jobb i dag. = I can not come to work today.



No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Blogger Tips and TricksLatest Tips And TricksBlogger Tricks