Search this blog

03/04/2014

Lesson 11: Adverbs of place [PART 5]

Dynamic adverbs of place can also signify the movement from and/or in the direction.
In this case the two adverbs are combined in one.

e.g. her + fra = herfra



From a place
  • herfrafrom here
Det tar to og en halv timer å reise herfra til hytta på fjellet 

  • derfrafrom there

Vi må dra derfra  klokka fire. 

  • hjemmefra - from home

Jeg går hjemmefra kl. 8.00 

  • innenfra from the inside

Huset ser fint ut innenfra 

  • nedenfra – from the bottom, ie to look at something up while being at the bottom

Det ser bra ut nedenfra 

  • ovenfra - from top, ie to look at something down while being at the top

Det ser fint ut ovenfra 

  • utenfra - outside

Huset ser fint ut utenfra 



In direction
  • hitover – over here
Kom hitover!
 
  • ditover – over there
Han gikk ditover
 
  • bortoveraway from there (going to some destination I have chosen)
Hun gikk bortover gata
Jeg vil reise bortover neste uke 


gå bortover shorter distance
reise bortover longer distance

  • hjemovertowards home
Jeg går hjemover
 
  • innover along, across, inwards 
Jeg går innover i skogen 
 
  • nedover - downwards
Hun går nedover trappa

  • oppover - upwards
Hun går oppover trappa
 
  • utover – all over
Jeg ser utover byen. 


Useful vocabulary:


  1. Det tar x timer - it takes x hour(s)
  2. å reise herfra til hytta på fjellet - travel from here to the cabin in the mountains
  3. å se ut - looks
  4. Hun gikk bortover gata – she went along (down) the street
  5. en skog - a forest
  6. trappa (ei/en)- the stairs
  7. Jeg ser utover byen – I look out over the city (the view)






No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Blogger Tips and TricksLatest Tips And TricksBlogger Tricks