Search this blog

19/11/2013

Lesson 9b: Answers for "min daglige rutine" + Reflexive verbs

What you need to learn when we talk about daily routine?: Reflexive Verbs



e.g. å sminke seg




Notice: The reflexive pronoun changes after who is the subject of the sentence.
Notice: We write a reflexive verb in infinitive form with a pronoun: ‘seg’

(You will learn many of these verbs in Lesson 9)

TASK 1: ANSWER
  • å våkne = to wake up
  • å stå opp = to get up
  • å re opp sengene = to make the bed
  • å sminke seg = to do makeup
  • å gå på toalettet = to go to toilette
  • å gå på do = to go to toilette (colloquially)
  • å gå på badet = to go to bathroom
  • å ta en dusj = to take a shower
  • å dusje [verb] = to shower
  • å tørke håret (mitt) = to dry hair (mine)
  • å børste håret (mitt)  = to brush hair (mine)
  • å kle på seg = to dress up
  • å ta på klær = to put on clothes
  • å lage frokost = to make breakfast
  • å spise frokost = to eat breakfast
  • å pusse tennene to brush teeth
  • å starte / beginne jobb = to start job
  • å slutte jobb = to finish job
  • å komme hjem = to come home
  • å spise middag = to eat dinner
  • å se på TV = to watch TV
  • å legge seg = to go to bed
  • å sove = to sleep



Jeg er klar til å gå på jobb = Now I am ready to go to job
Jeg er sliten/ trøtt = I am exhausted (worn out)/tired

TASK 2: ANSWER
Compare your sentences from the previous lesson (if you have done the task :P)

Jeg våkner om morgenen – I wake up in the morning

Etterpå står jeg opp. – After I get up.

Jeg må re opp sengene. – I must make the bed.

Da liker jeg å sminke meg. – Then I like to do the makeup

Jeg går på toalett om morgenen. – I go to toilette in the morning

Først går jeg til badet deretter tar jeg en dusj/dusjer jeg – First I go to bathroom after I take shower

Etterpå tørker meg, føner og børster håret mitt. = Then I dry my hair (e.g. with towel), dry my hair (with hairdryer) and brush my hair. 

Deretter kler jeg på meg. = Then I dress up.

Jeg pleier å spise frokost om morgenen. – I usually eat breakfast in the morning

Jeg pusser tennene mine og jeg er klar til å gå til jobb. = I brush my teeth and then I am ready to go to job

Jeg jobber fra klokka åtte til klokka fire. = I work from 8 to 4 o’clock.

Jeg kommer hjem og spiser middag. = I come home and eat dinner

Etter middag gleder jeg meg til å se på TV. = After dinner I look forward to watch TV

Til slutt er jeg sliten/ trøtt legger jeg meg og sover veldig bra om natten. – Finally/in the end I am exhausted/tired so I go to bed and sleep very well during the night.



No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Blogger Tips and TricksLatest Tips And TricksBlogger Tricks