Search this blog

08/11/2013

Lesson 8e: Expressions of time in sentences + New Verbs learned in Lesson 8

SENTENCES

Jobben begynner klokka åtte = The job begins at eight
Jobben slutter klokka fire = The job ends at four

Jeg starter/ begynner klokken 8 om morgenen.  = I start at 8 o'clock in the morning

Jeg har et møte formiddagen/ Jeg har et møte kl 10:00 formiddagen. – I have a meeting in the forenoon /I have meeting at 10 o’clock in the forenoon

Jeg er ferdig klokka seks om kvelden. = I finish at 6 o'clock in the evening

Jeg sov hele natta/natten. – I slept all night
Jeg våknet om natta/natten.  – I woke up during the night
Jeg våknet kl 3:00 om natta/natten. – I woke up at 3 o’clock in the night



Vi stiller klokken én time senere / tidligere =  We set the clock one hour later / earlier

det er tidlig = it is early
Ikke gå ennå, det er fortsatt tidlig = Do not go yet, it is still early
Tidlig i morgen skal jeg til Polen = Early tomorrow I am going to Poland
Tidlig i dag = Early in a day
Tidligere i dag så jeg henne = Earlier today I saw her


det er sent = it is late
Jeg må gå nå, det er så sent = I must go now, it is so late
Ikke kom for sent = Do not be late
Det er for sent å gjøre noe med det = It is too late to do something about it

å være sen = being late
Jeg må gå nå, jeg er sen = I must go now, i am late (sen: is present tense; sent: would be past tense)



ei/en tid = a time
fra morgen til kveld, har jeg ikke tid = from morning til evening,  I do not have time
tid for/til oss – it's time for us
det er på tide å gå – it's time to go
tida/tiden går fort = the time goes fast

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Blogger Tips and TricksLatest Tips And TricksBlogger Tricks