Search this blog

08/10/2013

Lesson 5b: Pronomen

GRAMMATIKK: PRONOMEN 



* "ham" is more common in writting while “han” in everyday conversation.



Examples:

Liker du meg? = Do you like me?
Vil du skrive til meg= Will you write to me?
Jeg koser meg = I enjoy myself

De ringer til deg = They call to you
Jeg elsker deg = I love you

 
Jeg snakker til ham/han = I speak to him 
Anne gir ham/han en gave Anne gives him a present
Hun elsker ham/han = She loves him

Han f
år en gave av henne = He gets a present from her
Noen bør hjelpe henne = Someone should help her
Jeg liker henne = I like her
Han ser på henne = He is looking at her
Han elsker henne = He loves her

Hun kjøper den (e.g. en genser) = She buys it (e.g. a sweater)
Jeg kjøper det (e.g. et bilde) I buy it (e.g. a picture)

 
De skal treffe oss snart. = They will meet us soon.
De ringer til oss. = They call us.
De kommer til oss. = They come to us.


Jeg kan hjelpe dere
 
I can help you
Jeg har en gave til dere I have a gift for you


Jeg snakker med dem I morgen. 
I talk to them tomorrow.
Hun liker dem = She likes them

Vi skal reise/dra til dem =We will travel / go to them

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Blogger Tips and TricksLatest Tips And TricksBlogger Tricks