Search this blog

20/08/2013

Lesson 1a = Basic questions, Personal Pronouns, Present Simple, Word Order, Negation

BASIC QUESTIONS

1. 
Hva heter du? = What is your name?
- Jeg heter ... = My name is...


2. 
Hvor er du fra? = Where are you from?
- Jeg er fra England = I am from England


3. 
Hvor kommer du fra? = Where do you come from?
- Jeg kommer fra England, men nå bor jeg i Norge = I come from England, but now I live in Norway


4. 
Hvor bor du? = Where do you live?
- Jeg bor i Norge = I live in Norway


5. 
Hvilket språk snakker du? = Which languages do you speak?
- Jeg snakker engelsk og jeg forstår litt norsk også = I speak english and I also understand some norwegian


6. 
Forstår du også spansk? =Do you also understand spanish?
- Ja, men ikke så mye = Yes, but not so much
- Nei, jeg snakker bare engelsk = No, I speak only english


7. 
A. Jeg snakker 'english'.... Unnskyld, hva heter det på norsk? = I speak 'english'... Sorry, how do you call it in Norwegian?
B. Det heter 'engelsk' = It's called 'engelsk'.
A. Kan du si det en gang til?= Can you say that one more time?
B. Engelsk.
A. Takk= Thank you
    Tusen takk= Thank you
    Takk skal du ha = Thank you

8.
A. Hva er etternavnet til Max? = What is the surname of Max?
B. Smith
A. Hvordan staver du det? = How do you spell it?


GRAMMATIKK

Personal Pronouns

Singular                                 Plural
1. Jeg (I)                                  1. Vi (We)
2. Du  (You)                             2. Dere (You)
3. Han/Hun (He/She)               3. De (They)


Present Simple
We add –r” at the end of the infinitive verb


[infinitive form] å snakke
[present simple] Jeg snakke


Word Order


1.1. Sentences 

The verb always on 2nd place



+ VERB + (...)





e.g.
Jeg heter Max = My name is Max


If the sentence begins with på, nå,i dag, i kveld etc. the verb is still in second place


e.g.
Jeg bor I Norge = I live in Norway

but:
bor jeg I Norge = Now I live in Norway



1.2. Questions with interrogative pronouns (interrogative + verb)

Hvor kommer du fra? = Where do you come from?
Hvordan staver du det? = How do you spell it?
Hvem er det? = Who is it?



1.3. Other Questions (verb 1st place)

Heter du “Max”? = Your name is “Max”?



2. More examples [Compare both examples, the subject changes position while the verb remains on the 2nd place]




Hvordan går det? = How are you?

a) Takk, det går bra = Thanks, going well (I am fine)
b)  går det bra = Now going well (Now I am fine)





Hvilket språk snakker du? = What language do you speak?

a) Jeg snakker engelsk = I speak English
b) På skolen snakker jeg engelsk = At school I speak English




Hva gjør Max? = What does Max do?

a) Max leser en avis nå = Max reads a newspaper now
b)  leser Max en avis = Now Max reads a newspaper





Er Peter på jobben i dag? = Is Peter at work today?

a) Peter er ikke på jobben i dag = Peter is not at work today
b) I dag er Peter ikke på jobben = Today Peter is not at work


---------------------------------------------------------------------------------


a) Jeg går på norskkurs = I go to norwegian course
b) På mandag går jeg på norskkurs = On Monday I go to Norwegian course


a) Jeg jobber i matbutikk = I work in grocery store
b) På lørdag jobber jeg i matbutikk = On Saturday I work in grocery store


a) Jeg går på tur = I go for a walk

b) På tirsdag går jeg på tur = On Tuesday I go for a walk



3. Negation

- We add "ikke" after the verb



+ VERB + IKKE + (...)






e.g.
Jeg snakker ikke norsk = I do not speak Norwegian

Jeg er ikke sulten = I am not hungry


Jeg er ikke tørst = I am not thirsty

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Blogger Tips and TricksLatest Tips And TricksBlogger Tricks