Search this blog

08/05/2014

Lesson 13: RESTAURANT [PART 1]



1.
Irene: Jeg må ha noe å spise. Skal vi gå et sted og spise? 
Stian: Ja, det er en god idé?
Jeg skal ringe til en kinesisk restaurant.

2.
Stian: God dag, Stian som ringer. *Jeg vil gjerne bestille et bord til klokka 19. Helst ved vinduet.
Restaurant: God dag. Hold forbindelsen. Jeg vil sjekke om vi har noe ledig. 
...
RestaurantDet er greit vi har mange plasser. Hvor mange personner? 
Stian2 personer.
RestaurantDet er i orden. Hva er navnet?
StianStian og Irene Koss
RestaurantVelkommen, da.
StianMange takk. 


*Also you can say:
  • Vi vil gjerne bestille/ha et bord til klokka 19  (meaning for what time) for 2(meaning for how many people)
  • Jeg vil gjerne bestille et bord for fire til i kveld klokka åtte (meaning time and how many people)



3.

StianGod dag. Jeg har bestillt/reservert *et bord til klokka syv  
RestaurantDet er riktig/Det stemmer. Det er det bordet der borte til høyre.
StianUnnskyld,  men jeg har bestillt et bord ved vinduet. 
RestaurantÅ ja, beklager. Det har blitt en misforståelse. Heldigvis har vi et ledig bord ved vinduet. Følg etter meg. 
StianTakk.

*Also you can say:

  • et bord for syv would mean a table for 7 people



If you have not booked a table before you ask: 

  • Har du et bord (f.eks. for fire)?


4.
Stian*Kan vi få menyen ? 
kelneren: Et øyeblikk 
...Her er menyen, vær så god.

*Also you can say:
  • Jeg vil gjerne se menyen 
  • Kan jeg få spisekartet og vinlisten? 


5. 
(å bestemme hva skal dere bestille...)

Stian*Hva vil du ha?
IreneJeg er ikke sikker\Jeg vet ikke [she doesn't know what to order] 
IreneJeg vil ha ... [she knows what she will have] 


*Also you can say:
  • Hva har du lyst på?
  • Hva skal vi ta?
  • Vil du ha en forrett? 
  • Hva er det du har som hovedrett? 



6a. 
(litt etterpå...) 


kelneren: *Er du klar til å bestille? 

*Also you can say:
  • Vil dere bestille? 
  • Hva vil dere ha?

 

If you know what you will order, you can say:
StianJa takk. Nå kan vi bestille. /follow-up: 6b/


If you have not decided yet, then you can say:
StianIkke helt, bare gi oss et minutt  
kelneren: Jeg skal komme tilbake
...

6b.

kelneren: Har dere bestemt dere? 
Irene(Ja), en rekesalat til meg med ekstra ost og en biff i karri med pommes fritas og salat for ham. Også vi vil gjerne ha ei flaske husets rødvin.
Stian: Jeg skal begynne med en tomatsuppe og en kopp kaffe.
IreneKanskje jeg tar en forrett og en kopp te med melk også. Jeg er glad i kyllingsuppe. Har du det?
kelneren: Selvfølgelig har vi det.



.... kelneren kommer med forretten

kelneren: Vær så god
IreneDet ser godt ut.
StianJa, det smaker kjempegodt også.


 (litt etterpå...)

kelneren:  Er du ferdig med forretten din? 
IreneJa, takk. Unnskyld, jeg bestilte rekesalat, men jeg vil heller ha taco.
kelneren: Det er i orden. Vil du ha en biff eller ønsker du noe annet også?
StianJa takk. Jeg liker biff. Jeg tror det er kjempegodt.

kelneren: Hvordan vil du ha biffen? 
StianJeg vil ha medium/godt stekt, takk 



.... kelneren kommer med hovedretten

kelneren: Vær så god. God appetitt!/Velbekomme 



IreneUnnskyld, er det lov å røyke her?
kelneren: Nei dessverre. Du må gå ut og røyke.



(litt etterpå...) 

kelneren: Smakte det? 
Stian(Takk), det var veldig godt!
kelneren: Hyggelig at det smakte!



kelneren: *Vil dere ha dessert?
StianTakk, jeg er forsynt
IreneOgså ikke for meg, takk.
Stian: ...men jeg vil ha en kopp kaffe til. Forresten...Vil du ha noe mer å drikke skjønnhet?
IreneJa, Jeg vil gjerne ha en kopp te med melk 
kelneren: Et øyeblikk 


*Also you can say:
  • Skal det være noe dessert?



(litt etterpå...)
kelneren: Vær så god.
Stian: Takk. *Kan vi få regningen? 
kelnerenVil dere betale med kort eller kontanter?  
StianVi vil betale med kontanter, takk

*Also you can say:
  • Vi vil gjerne ha regningen
  • Kan jeg få betale?


...
  
kelneren:  her er regningen, vær så god.
StianTussen takk
Irene...la meg betale 
StianNei, for noe tulI. 
IreneDa spanderer jeg ... (en øl på deg på puben, taxi hjem) 


...
StianVær så god. Behold resten 
kelneren: Takk skal du ha

IreneHvor mye tips har du gitt? [Hvor mye tips gav du?]
StianJeg har gitt 100 kr tips [Jeg gav 100 kr tips.]


If you don't know if the person gave the tip you can ask: 
IreneGav du tips?
StianJa, det gjorde jeg 


If you think there is a mistake in the bill then you say:
StianJeg tror det er feil i regningen  


;)



VOCABULARY:
  • å gå et sted - to go somewhere, to go out
  • (extra) Har du en skikkelig god idé? 
en skikkelig - a decent, a real
en god idé?good idea
  • Helst ved vinduet - Preferably by the window
  • Hold forbindelsenHold on please
  • Det er i orden - It is okay, fine
  • Det har blitt en misforståelseThere has been a misunderstanding
  • Følg etter meg – Please follow me.
  • menyen - the menu
  • Spisekartet og Vinlisten = Dining and Wine list
  • en forrett – a starter
  • en hovedrett - a main course 
  • Litt etterpå... - Some time after, a little later...
  • Er du klar til å bestille? - Are you ready to order?
  • Jeg er glad i kyllingsuppe - I love chicken soup 
  • Det ser godt ut - It looks good
  • Jeg vil ha medium/godt stekt, takk - I will have medium/well done.  
  • God appetitt!/Velbekomme – Enjoy your meal! /You are welcome (also meaning enjoy your meal but not used often).
  • å røyke - to smoke
  • Er det lov å røyke her - Is it allowed to smoke in here?
  • Smakte det? – Did you enjoy it (the meal)
  • Forresten - By the way
  • Vil du ha noe mer å drikke skjønnhet? - Do you want something more to drink beauty? 
  • til - another
  • (extra) Jeg er mett I am full
  • Jeg er forsynt = I am full (but it means that you don’t want any more food because you are full or for some other reason)
  • regningen - the bill
  • Vil du betale med kort eller kontanter?  - Will you pay by card or cash?
  • Jeg vil betale med kontanter, takk - We will pay by cash, thank you
  • La meg betale – Let me pay
  • For noe tull – Don't be ridiculous, nonsense
  • Da spanderer jeg en øl på deg på puben (taxi hjem)Then I'll buy you a beer at the pub (taxi home)
  • Behold resten – Please, keep the change
  • Gav du tips? - Did you tip?
  • Det er feil i... - There is error/mistake in...




No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Blogger Tips and TricksLatest Tips And TricksBlogger Tricks