Search this blog

22/10/2013

Lesson 6d: Useful sentences (numbers)

  • Hvor mye koster det? – How much does it cost?
Det koster ___ (f.eks. 10kr). - It costs ___ (e.g. 10 kr)
  


  • Hvor gammel er ___ (f.eks. "du")? - How old are you? (e.g. "you")

Jeg er ____ (27) år (gammel). - I am ____ years (old).



  • Hvor mange leksjoner har du per uke? - How many lessons do you have per week?

Jeg studerer to ganger i uken/uka - I study twice a week 
Jeg har tre leksjoner, hver på fire timer. - I have three lessons, each of four hours.



  • Hvor ofte laerer du norsk? - How often do you learn Norwegian?

Jeg studerer fem ganger i uken/uka - I study five times a week




  • Hvilken dag er det I dag? - What day is it today?

Det er___ (f.eks. mandag) - It is ___ (e.g. Monday)




  • Når kom du til Norge? - When did you come to Norway?

Jeg kom til Norge for ti måneder sidenI came to Norway ten months ago 
(expression: for __ (dager/måneder/år) siden)

Jeg kom til Norge i 2005. - I came to Norway in 2005.




  • Hvor langt er kurset ditt? - How far is your course?

Det er ikke så langt - It is not so far

Det er ca.  (omtrent, circa) 20 minutter å gå eller 10 minutter med buss - It is approx. (about, approximately) 20 minute walk or 10 minutes by bus



  • Hvor langt er  det  til byen? - How far is it to town?

Det er___ (f.eks. 10 mil). - It is ___ (e.g. 10 miles)

[the question ‘Hvor langt’ asks about the distance NOT time (check lesson 3)]



  • Hvor lang tid tar det med buss? - How long does it take by bus?

Det tar ___ (f.eks. to timer). - It takes ___ (two hours)

[here we specifically ask about the time]
  


  • Hvor lenge studerer du hver dag? - How long do you study each day?

Jeg vet ikke - I don't know
Det er vanskelig å si - It is difficult to say
Jeg studerer tre timer hver dag - I study 3 hours a day


[the question ‘Hvor lenge’ asks about the time NOT distance (check lesson 3)]


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Blogger Tips and TricksLatest Tips And TricksBlogger Tricks