Search this blog

21/09/2013

Remember from lesson2a?: Hva gjør du?

MORE EXAMPLES

1. Jeg sitter og tenker på en venn i PolenI sit and think of a friend in Poland.
2. Jeg sitter i en lenestol og slapper av I sit in an armchair and relax
3. Jeg sitter på en stol og gjør lekserI sit on a chair and do my homework 

4. Jeg ligger og snakker med en vennI lie and talk with a friend
5. Jeg ligger og lengter hjem - I lie and long for home.

6. Jeg sykler til skolen - I cycle to school
7. Jeg sykler hjem - I cycle home

8. Jeg vil sende en e-post til RoarI will send an email to Roar
9. Jeg skriver en e-post og forteller om NorgeI write an email and tell about Norway.

10. Anette pakker kofferten
Anette pack the luggage


11. På fredag gjør jeg ingentingOn Friday I do nothing
12. Av og til går jeg lange turer med hunden - Sometimes I go long walks with the dog
13. Han svømmer veldig braHe swims very well
14. Jeg liker å sy og strikkeI like to sew and knit
15. De pleier å spille sammen med andre - They tend to (normally) play together with others

*Om vinteren liker barna å gå på skøyter eller ski In the winter kids enjoy to skate or ski

om vinteren = means in the winter
i vinter = means past winter (now e.g. is spring and we talk what kids liked in the past winter)
Til vinteren – means the coming winter (future)
 



HJEM vs. HJEMME







Jeg går hjem - I go home
Jeg drar hjem - I drive home











Jeg er hjemme - I'm home
Bilen står hjemme - the car is at home



No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Blogger Tips and TricksLatest Tips And TricksBlogger Tricks