Search this blog

02/09/2013

III Part - Feelings & Emotions

1.
å krangle = to argue
Jeg lurer på hvor mye det er vanlig å krangle i et forhold. = I wonder how much it is usual (common) to argue in a relationship.


2.
lat = lazy
Fordeler ved å være lat = benefits of being lazy



3.

lei = bored
Er du sur og lei? = Are you mad and bored

lei av = tired of 
Jeg er lei av skolen = I am tired of school


å kjede seg = to be bored
Fem ting du kan gjøre når du kjeder deg = Five things you can do when you're bored


kjedelig = boring
Skolen er kjedelig = School is boring

Synes det noen ganger er kjedelig å lese? = Do you think it is sometimes boring to read?


4.


lykkelig = happy
Har filmen en lykkelig slutt? Does the film have a happy ending?


Nå er jeg lykkelig! = Now I'm happy!



5.



sjalu [på] = jealous 
misunnelig [på] = envious 
 Er du sjalu eller misunnelig på dine venner? = Are you jealous or envious of your friends?


misunnelse [på] = envy 
Misunnelse på jobben er helt vanlig = Envy at work is common


6.
nysgjerrig = curious
Hvorfor er noen mer nysgjerrig enn andre? = Why are some more curious than others?


7.
opprørt = upset
ulykkelige = unhappy
Spedbarn fortsatt er opprørte og ulykkelige i lang tid etter at de har sluttet å gråte = Infants are still upset and unhappy for a long time after they have stopped crying 

* Adjectives agree with the gender of the noun (will be later).
In this case, to the adjective describing the noun in plural form (spedbarn) we add the suffix 'e'.



8.
redd - scared
Er du redd for mørket? = Are you afraid of dark?




9.
å slappe av = to relax
Etter en lang dag med jobb, liker jeg å sitte på sofaen hjemme og bare slappe av =After a long day of work, I like to sit on the couch at home and just relax.

rolig = calm, quiet
Hvordan trene hunden til å bli rolig når vi får besøk = How to train your dog to be calm (quiet) when we have visitors


*
uttrykk (expression): ta det rolig = calm down, don't worry (take it easy)

Ta det rolig, jeg har løsningen herDon't worry, I have the solution here.

Ta det rolig, det er ingen grunn til å være redd = Calm down, there's no reason to be afraid




10.

sint = angry

Hvorfor blir jeg så sint? Why do I get so angry?


rasende = furious
Jeg er rasende over hele situasjonen I am furious over the situation

irritert  = irritated, annoyed
Jeg er irritert, lei meg og skuffet =  I am annoyed, bored and disappointed






No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Blogger Tips and TricksLatest Tips And TricksBlogger Tricks